From 1 - 10 / 156
  • This dataset contains points of information describing the location and size of spills of mineral oil observed during aerial surveillance flights by HELCOM Contracting Parties during 1998-2023. The data covers detections from fixed-wing aircraft only. Since 2014 Contracting Parties have also reported spills of other substances and unknown substances. The purpose of the regional aerial surveillance is to detect spills of oil and other harmful substances and thus prevent violations of the existing regulations on prevention of pollution from ships. Such illegal spills are a form of pollution which threatens the marine environment of the Baltic Sea area. Further information on detected spills in the Baltic Sea area and HELCOM aerial surveillance activities can be found at http://www.helcom.fi/baltic-sea-trends/maritime/illegal-spills/ and https://helcom.fi/action-areas/response-to-spills/aerial-surveillance/ The dataset contains the following information: Country Year Spill_ID = A unique code which will enable each individual spill to be individually identified FlightType = The type of flight the detection was made during: National = "N", CEPCO = "C", Super CEPCO = "SC", Tour d’Horizon = “TDH” Date = The date of the detection (dd.mm.yyyy) Time_UTC = The time of the detection in UTC (hh:mm) Wind_speed = The wind speed at the time of the detection (m/s) Wind_direc = The wind direction in degrees at the time of the detection (degrees) Latitude = The latitude of the detection (decimal degrees, WGS84) Longitude = The longitude of the detection (decimal degrees, WGS84) Length__km = The length of the detection (km) Width__km = The width of the detection (km) Area__km2_ = The area of the detection (km2) Spill_cat = Spill/pollution category: Mineral Oil = “Oil", Other Substance = "Other substance" , "Unknown substance" = “Unknown” EstimVol_m = If Spill_cat="Oil", then estimated min. volume of oil spill. Volume of the detection confirmed/observed as mineral oil as calculated using the Bonn Agreement Oil Appearance Code using the lower figure (BAOAC minimum) in m3. Vol_Category = Category of the detection: <0,1m3 = “1”, <0,1-1m3 = “2”, 1-10 m3 = “3”, 10-100 m3 = “4”, >100 m3 = “5” Type_substance = If Spill_cat="Other substance" or "Unknown. Product name or type of OS or GAR substances that could be identified (in case of known polluter, or via visual identification - cf. BAOAC Atlas). - Examples for OS: vegetable oils (palm oil sun flower oil, soya oil etc.), fish oil, molasses, various chemicals (methanol, biodiesels/FAME, toluene, paraffines etc.); Examples of GAR: solid cargo residues (e.g. coal residues), plastics, fish nets, … OR "Unknown" (in case the type of substance could not be identified) Polluter = Type of polluter source: Offshore Installation = “Rig”, Vessel = “Ship”, Other Polluter or source (e.g. land based source) = “Other”, Unknown = “Unknwon” (in case of an “orphan” spill that cannot be linked to a polluter) Remarks = Any additional information to inform on particular situations Description of marine litter sightings

  • Raja-aineistossa on uudet elinvoimakeskusalueet, jotka korvaavat ELY-alueet 1.1.2026 alkaen. Aineisto on luotu MML:n maakuntaraja-aineistosta (hallinnolliset aluerajaukset) yhdistelemällä elinvoimakeskusalueiden alueella olevat maakunnat omiin elinvoimakeskusalueisiin. Esimerkiksi Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakunnat muodostavat Lounais-Suomen elinvoimakeskusalueen.

  • Ajoradasta reunaviivalla erotettu tien pituussuuntainen osa. Reunaviiva on osa piennarta. Piennar jaetaan päällystettyyn pientareeseen ja murskepintaiseen tukipientareeseen. Pientareen tarkoituksena on tukea ajorataa, lisätä ajoturvallisuutta ja tien välityskykyä sekä toimia tilapäisenä pysäköimistilana rikkoutuneille ajoneuvoille. Piennar toimii tarvittaessa myös jalankulku- ja pyöräliikenteen käytössä olevana tien osana. Jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän päällysteen viereinen murskepintainen tienosa tulkitaan tukipientareeksi, jonka leveys on yleensä 0,25 m. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Osa tiedoista tuotetaan erillisinvestointien ja -hankkeiden (Geoviite) kautta. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa tiet, rampit sekä jalankulku ja pyöräilynväylät.

  • Tampereen maanpeiteaineisto on kantakaupungin n. 135 km2 alueen kattava maanpeitteen luokitteluaineisto, joka pohjautuu kesän väriortoilmakuvauksen ja kevään 2022 laserkeilausten tulkintaan. Maanpeiteaineistossa maanpinta on luokiteltu teihin ja rakennuksiin, muuhun vettä läpäisemättömään pintaan, viherpintaan, eri korkuisiin kasvillisuusluokkiin, avokallioihin, paljaaseen maahan ja vesialueisiin. Maanpeiteaineisto on saatavissa sekä vektori- että rasteriformaatissa. Vektoriformaatin nimellismittakaava on 1:4000 ja rasteriaineiston maastoresoluutio on 50 cm. Aineisto on ETRS-GK24 –koordinaatistossa. Uusi maanpeiteaineisto korvaa aikaisemman vuonna 2020 tuotetun maanpeiteaineiston perustuen nyt ajantasaiseen laserkeilaus- ja ilmakuvausaineistoon. Maanpeiteaineisto täydentää Tampereen aikaisempia paikkatietoa-aineistoja, joissa pihojen ja muiden yksityisten alueiden maanpeitetietoja ei ole ollut saatavilla. Maanpeiteaineistoa voidaan hyödyntää esimerkiksi yleiskaavatason hulevesien hallinnan ja maankäytön suunnittelussa. Maanpeiteaineisto voi toimia myös työkaluna maankäytön tehostamisen ja täydennysrakentamisen potentiaalin paikallistamisessa. Aineiston on tuottanut Tampereen Infra Oy yhteistyössä TerraTec Oy kanssa. KATTAVUUS: Tampereen kantakaupunki PÄIVITYS: Poikkileikkaus. Päivitetään tilauksesta YLLÄPITOSOVELLUS: Tampereen kaupungin tiedostopalvelin ja postgres KOORDINAATTIJÄRJESTELMÄ: Aineisto tallennetaan ETRS-GK24 (EPSG:3878) GEOMETRIA: rasteri, vektori SAATAVUUS: Saatavilla WFS- ja WMS-rajapinnalta ja Oskarista. AINEISTOSTA VASTAAVA TAHO: Tampereen kaupunki, yleiskaavoitus ja Tampereen Infra Oy

  • Matkailutie on Väyläviraston määritelmän mukaan tie, jolla on sen yleiseen liikenteelliseen merkitykseen nähden poikkeuksellisen runsaasti matkailijoiden kannalta merkittäviä kohteita. Muissa maissa matkailuteitä on määritelty eri tavoin, ja suomenkielistä nimitystä matkailutie voidaan tapauksesta riippuen käyttää joskus myös muiden maiden eri tavoin luokitelluista matkailuteistä. Suomessa viralliset matkailutiet on merkitty yhtenäisillä, ruskeapohjaisilla kilvillä, joissa on teiden nimet ja matkailutien omat tunnukset. Matkailuteiden varsilta löytyy majoitusta, kulttuuria, ruokapaikkoja ja hienoja maisemia. Matkailutiet ovat museoteiden tapaan päätöksen perusteella olemassa ja viitoitettuja. Päätökset on tehty Väylävirastossa ja Tievelhon operaattori vastaa tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa tiet ja kadut.

  • Hallinnolliset päätökset eläinvaroituksista. Kerrotaan eläimistä varoittavien merkkien rajaamat tieosuudet. Tyyppinä joko hirvi-, poro- tai peuravaroitusalue. ELY-keskukset vastaavat päätöksistä. Hallinnolliset päätökset synnyttävät tiedon päivitystarpeen. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit

  • Kohdeluokka sisältää tiedot pohjaveden suojauksista ja suolankäytöstä. Pohjavedensuojaukset ovat suojausrakenteita, joiden tarkoitus on estää haitallisten aineiden tunkeutuminen maaperään tai pohjaveteen. Tietolajin voimaantulopäivämäärä ei vanhoissa tiedoissa (<2020) kerro suojauksen rakentamisajankohtaa. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tiedot saadaan suunnitelmista ja muista asiakirjoista. Tietojen päivitys on jatkuvaa. Osa tiedoista tuodaan vuosittain Harja ja TSSR -järjestelmistä. VAK -kuljetustiedot päivitetään Trafin Vak -kuljetustietojen 5 -vuotisselvityksen perusteella. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit.

  • Tampereen Lentävänniemen kunnossapitourakan kilpailutuksessa käytettävät rajat. Taso on tilapäinen, ei päivitetä.

  • Suunniteltujen maalämpökaivojen ja maalämpöalueiden sijainti määritetään lupahakemuksen asemapiirroksesta. Kun kaivot tai alueet ovat valmistuneet saadaan lopullinen sijainti ja ominaisuustiedot rakentajien porausraporteista. Sijainti tallennetaan ETRS-GK24(EPSG:3878) ja ETRS-TM35FIN (EPSG:3067) koordinaattijärjestelmissä. Päivitys ja ylläpito jatkuvaa. Tuote on avointa aineistoa.

  • KUVAUS: Aineisto sisältää Tampereen ilmastonmuutoksen haavoittuvuusanalyysin 2023-2024 karttoja kohdetietoineen KATTAVUUS: Tampereen kaupunki (osittain vain kantakaupunki ja osittain hieman kuntarajan ylittävä) PÄIVITYS: Aineisto on haavoittuvuusanalyysin poikkileikkaus. YLLÄPITOSOVELLUS: Aineistoa ylläpidetään mm. QGIS-sovelluksella PostgreSQL-tietokannassa ja julkaistaan Geoserver-ohjelmiston kautta Tampereen Oskari -karttapalveluun. KOORDINAATTIJÄRJESTELMÄ: Aineisto tallennetaan ETRS-GK24 (EPSG:3878) GEOMETRIA: Alue, viiva ja piste. SAATAVUUS: Aineisto on katseltavissa Tampereen Oskari -karttapalvelussa. JULKISUUS: Aineisto on julkinen. TIETOSUOJA: Julkisessa aineistossa on huomioitu tietosuoja. KENTÄT: Kentät vaihtelevat tasoittain. Muun muassa tietoja väestöstä, rakennetusta ympäristöstä, hellehaavoittuvuuksista ja tulvahaavoittuvuuksista. AINEISTOSTA VASTAAVA TAHO: Tampereen kaupunki, ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikkö ja yleiskaavoitus