From 1 - 10 / 157
  • This dataset contains points of information describing the location and size of spills of mineral oil observed during aerial surveillance flights by HELCOM Contracting Parties during 1998-2023. The data covers detections from fixed-wing aircraft only. Since 2014 Contracting Parties have also reported spills of other substances and unknown substances. The purpose of the regional aerial surveillance is to detect spills of oil and other harmful substances and thus prevent violations of the existing regulations on prevention of pollution from ships. Such illegal spills are a form of pollution which threatens the marine environment of the Baltic Sea area. Further information on detected spills in the Baltic Sea area and HELCOM aerial surveillance activities can be found at http://www.helcom.fi/baltic-sea-trends/maritime/illegal-spills/ and https://helcom.fi/action-areas/response-to-spills/aerial-surveillance/ The dataset contains the following information: Country Year Spill_ID = A unique code which will enable each individual spill to be individually identified FlightType = The type of flight the detection was made during: National = "N", CEPCO = "C", Super CEPCO = "SC", Tour d’Horizon = “TDH” Date = The date of the detection (dd.mm.yyyy) Time_UTC = The time of the detection in UTC (hh:mm) Wind_speed = The wind speed at the time of the detection (m/s) Wind_direc = The wind direction in degrees at the time of the detection (degrees) Latitude = The latitude of the detection (decimal degrees, WGS84) Longitude = The longitude of the detection (decimal degrees, WGS84) Length__km = The length of the detection (km) Width__km = The width of the detection (km) Area__km2_ = The area of the detection (km2) Spill_cat = Spill/pollution category: Mineral Oil = “Oil", Other Substance = "Other substance" , "Unknown substance" = “Unknown” EstimVol_m = If Spill_cat="Oil", then estimated min. volume of oil spill. Volume of the detection confirmed/observed as mineral oil as calculated using the Bonn Agreement Oil Appearance Code using the lower figure (BAOAC minimum) in m3. Vol_Category = Category of the detection: <0,1m3 = “1”, <0,1-1m3 = “2”, 1-10 m3 = “3”, 10-100 m3 = “4”, >100 m3 = “5” Type_substance = If Spill_cat="Other substance" or "Unknown. Product name or type of OS or GAR substances that could be identified (in case of known polluter, or via visual identification - cf. BAOAC Atlas). - Examples for OS: vegetable oils (palm oil sun flower oil, soya oil etc.), fish oil, molasses, various chemicals (methanol, biodiesels/FAME, toluene, paraffines etc.); Examples of GAR: solid cargo residues (e.g. coal residues), plastics, fish nets, … OR "Unknown" (in case the type of substance could not be identified) Polluter = Type of polluter source: Offshore Installation = “Rig”, Vessel = “Ship”, Other Polluter or source (e.g. land based source) = “Other”, Unknown = “Unknwon” (in case of an “orphan” spill that cannot be linked to a polluter) Remarks = Any additional information to inform on particular situations Description of marine litter sightings

  • Kohdeluokassa mallinnetaan koko verkon kattavasti nopeusrajoituksia. Kohdeluokka sisältää nopeusrajoitukset sekä talvi- ja pimeänajan nopeusrajoitukset. Tieto on pakollinen valtion maanteillä ja rampeilla. Kohdeluokka on ei versioituva kohdeluokka. Tietoja historioidaan huomioiden nopeusrajoitustyyppi. Kattaa kaikki valtion omistamat tieosuudet. Kohdeluokan tieto perustuu nopeusrajoituspäätöksiin sekä liikennemerkkeihin. Kohdeluokka kuvaa nopeusrajoitusta maastossa (liikennemerkkien mukaista nopeusrajoitusta).

  • Kohdeluokka sisältää kadunpitopäätöksiä ja tiesuunnitelmaan liittyviä maantien muuttamisia yksityistieksi ja kadun muuttamisia maantieksi. Kadunpitopäätös on kunnan tekemä päätös hallinnollisen luokituksen muutoksesta, jossa katu muuttuu maantieksi. Tätä edeltää tiesuunnitteluprosessi, johon kadunpitopäätös perustuu. Maantie lakkautetaan ja muutetaan yksityistieksi tiesuunnitelmalla. LVM:n ratkaisu toiminnallisesta luokasta määrittelee maantien muuttumisen kaduksi. ELY-keskus vastaa tiedon päivittäminen Tievelhoon. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet, lautat ja kadut.

  • Kohdeluokka sisältää välimäisiä vaurioita, jotka liittyvät tiealueen poikkileikkauksen eri osiin. Välimäisiä vaurioita voi olla esimerkiksi kaistalla oleva päällystevaurio. Tieto päivittyy Tievelhoon jatkuvasti. Tietoa syntyy maanteiden hoitourakoista sekä muista pääasiallisesti ELY:jen teettämistä erillisinventoinneista. Kohdeluokka on versioituva.

  • Hallinnolliset päätökset eläinvaroituksista. Kerrotaan eläimistä varoittavien merkkien rajaamat tieosuudet. Tyyppinä joko hirvi-, poro- tai peuravaroitusalue. ELY-keskukset vastaavat päätöksistä. Hallinnolliset päätökset synnyttävät tiedon päivitystarpeen. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit

  • Kunnossapito jakautuu Tievelhon käsitteissä hoitoon ja korjaukseen. Hoitovastuulla kuvataan kenen vastuulla hoidon järjestäminen on. Hoitovastuuseen voi liittyä myös hoidon tilaaminen. Hoitovastuu on yleisesti tieosuuden omistavalla taholla. Tälle kohdeluokalle kirjataan poikkeavat tai tarkentavat hoitovastuun tiedot/sopimukset. Hoidolla voi olla eri vastuutahot kuin tieosuuden omistaja ja Tievelho mahdollistaa näiden kirjaamisen. Hoitovastuuseen sisältyy Tievelhossa ympärivuotinen hoito, mutta ei rakenteisiin, siltoihin tai päällysteisiin kohdistuvat parannustoimet (pieniä päällystepaikkauksia lukuun ottamatta). Hoitosopimukset käsittävät ne sopimukset, jotka pitävät rakenteen ja laitteet käyttökunnossa tai palauttavat ne käyttökuntoon eri olosuhteissa. Hoitotoimenpiteillä varmistetaan, että kohde toimii suunnitellulla tavalla. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tieto syntyy sopimuksissa, jossa määritellään hoitoon liittyvistä poikkeus järjestelyistä. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet, lautat, rampit, polut, kadut, talvitiet sekä kävelyn ja pyöräilynväylät.

  • Ajoradasta reunaviivalla erotettu tien pituussuuntainen osa. Reunaviiva on osa piennarta. Piennar jaetaan päällystettyyn pientareeseen ja murskepintaiseen tukipientareeseen. Pientareen tarkoituksena on tukea ajorataa, lisätä ajoturvallisuutta ja tien välityskykyä sekä toimia tilapäisenä pysäköimistilana rikkoutuneille ajoneuvoille. Piennar toimii tarvittaessa myös jalankulku- ja pyöräliikenteen käytössä olevana tien osana. Jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän päällysteen viereinen murskepintainen tienosa tulkitaan tukipientareeksi, jonka leveys on yleensä 0,25 m. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Osa tiedoista tuotetaan erillisinvestointien ja -hankkeiden (Geoviite) kautta. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa tiet, rampit sekä jalankulku ja pyöräilynväylät.

  • Kohteen alustavan stabiliteettilaskelman mukainen kokonaisvarmuus sortumista vastaan sallitulla akselipainolla alle 1,5.

  • Inventointiurakka/ohjelma voi jakaantua useaan inventointitapahtumaan, joka muodostaa ominaisuuksiltaan yhtenäisen kokonaisuuden. Tulevaisuudessa inventointitapahtuman kautta voidaan paremmin seurata inventointiurakoiden/ohjelmien toteutumista. Inventointitapahtuma mahdollistaa myös inventoinneissa tuotettujen tietojen hakemisen tapahtuman OID tunnuksen avulla. Inventoijat/urakoitsijat vastaavat tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka on versioituva.

  • KUVAUS: Aineisto sisältää Tampereen ilmastonmuutoksen haavoittuvuusanalyysin 2023-2024 karttoja kohdetietoineen KATTAVUUS: Tampereen kaupunki (osittain vain kantakaupunki ja osittain hieman kuntarajan ylittävä) PÄIVITYS: Aineisto on haavoittuvuusanalyysin poikkileikkaus. YLLÄPITOSOVELLUS: Aineistoa ylläpidetään mm. QGIS-sovelluksella PostgreSQL-tietokannassa ja julkaistaan Geoserver-ohjelmiston kautta Tampereen Oskari -karttapalveluun. KOORDINAATTIJÄRJESTELMÄ: Aineisto tallennetaan ETRS-GK24 (EPSG:3878) GEOMETRIA: Alue, viiva ja piste. SAATAVUUS: Aineisto on katseltavissa Tampereen Oskari -karttapalvelussa. JULKISUUS: Aineisto on julkinen. TIETOSUOJA: Julkisessa aineistossa on huomioitu tietosuoja. KENTÄT: Kentät vaihtelevat tasoittain. Muun muassa tietoja väestöstä, rakennetusta ympäristöstä, hellehaavoittuvuuksista ja tulvahaavoittuvuuksista. AINEISTOSTA VASTAAVA TAHO: Tampereen kaupunki, ilmasto- ja ympäristöpolitiikan yksikkö ja yleiskaavoitus