daily
Type of resources
Available actions
Topics
Provided by
Years
Formats
Representation types
Update frequencies
status
-
Kohdeluokassa hallitaan tietoja katujen, kaavateiden tai yksityisteiden liittymistä. Katu- ja yksityistieliittymien osalta tulee hakea siihen liittyvä rakennuslupa. Rakennuslupa käsitellään ELY:jen TILU järjestelmässä. Itse rakentaminen tapahtuu yksityisen henkilön tai kunnan toimesta. Tietoa syntyy rakentamisen yhteydessä. Hoidon urakoissa on velvollisuus seurata rakentamista sekä toimittaa tieto toteutuneesta rakentamisesta Tievelhoon. Tietoa syntyy myös ELY:jen teettämissä erillisinventoinneissa, jolloin ELY:t ovat vastuussa tiedon toimittamisessa Tievelhoon. Tiedon päivityksen yhteydessä on tärkeä, että luodaan yhteys katu- ja yksityistieliittymälupaan, jos se Tievelhossa on. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet sekä kävelyn ja pyöräilynväylät.
-
Ajoradasta reunaviivalla erotettu tien pituussuuntainen osa. Reunaviiva on osa piennarta. Piennar jaetaan päällystettyyn pientareeseen ja murskepintaiseen tukipientareeseen. Pientareen tarkoituksena on tukea ajorataa, lisätä ajoturvallisuutta ja tien välityskykyä sekä toimia tilapäisenä pysäköimistilana rikkoutuneille ajoneuvoille. Piennar toimii tarvittaessa myös jalankulku- ja pyöräliikenteen käytössä olevana tien osana. Jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän päällysteen viereinen murskepintainen tienosa tulkitaan tukipientareeksi, jonka leveys on yleensä 0,25 m. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Osa tiedoista tuotetaan erillisinvestointien ja -hankkeiden (Geoviite) kautta. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa tiet, rampit sekä jalankulku ja pyöräilynväylät.
-
Matkailutie on Väyläviraston määritelmän mukaan tie, jolla on sen yleiseen liikenteelliseen merkitykseen nähden poikkeuksellisen runsaasti matkailijoiden kannalta merkittäviä kohteita. Muissa maissa matkailuteitä on määritelty eri tavoin, ja suomenkielistä nimitystä matkailutie voidaan tapauksesta riippuen käyttää joskus myös muiden maiden eri tavoin luokitelluista matkailuteistä. Suomessa viralliset matkailutiet on merkitty yhtenäisillä, ruskeapohjaisilla kilvillä, joissa on teiden nimet ja matkailutien omat tunnukset. Matkailuteiden varsilta löytyy majoitusta, kulttuuria, ruokapaikkoja ja hienoja maisemia. Matkailutiet ovat museoteiden tapaan päätöksen perusteella olemassa ja viitoitettuja. Päätökset on tehty Väylävirastossa ja Tievelhon operaattori vastaa tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa tiet ja kadut.
-
Hallinnolliset päätökset eläinvaroituksista. Kerrotaan eläimistä varoittavien merkkien rajaamat tieosuudet. Tyyppinä joko hirvi-, poro- tai peuravaroitusalue. ELY-keskukset vastaavat päätöksistä. Hallinnolliset päätökset synnyttävät tiedon päivitystarpeen. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit
-
Kohdeluokka sisältää tiedot pohjaveden suojauksista ja suolankäytöstä. Pohjavedensuojaukset ovat suojausrakenteita, joiden tarkoitus on estää haitallisten aineiden tunkeutuminen maaperään tai pohjaveteen. Tietolajin voimaantulopäivämäärä ei vanhoissa tiedoissa (<2020) kerro suojauksen rakentamisajankohtaa. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tiedot saadaan suunnitelmista ja muista asiakirjoista. Tietojen päivitys on jatkuvaa. Osa tiedoista tuodaan vuosittain Harja ja TSSR -järjestelmistä. VAK -kuljetustiedot päivitetään Trafin Vak -kuljetustietojen 5 -vuotisselvityksen perusteella. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit.
-
Tievelhossa palvelualueet ovat tiealueella sijaitsevia alueita, joille pyritään järjestämään palveluja tienkäyttäjien tarpeiden mukaan. Palvelualueiksi tulkitaan kaikki levähdys- ja pysäköintialueet, ei ainoastaan korkeatasoisia levähdysalueita. Lisäksi kohdeluokkaan luetaan kuuluvaksi yksityiset palvelualueet sekä muut mahdolliset tienkäyttäjiä palvelevat alueet, kuten pyöräparkit sekä raskaan liikenteen tarkastusalueet. Pysäköimis- ja levähdysalueille pyritään järjestämään palveluja tienkäyttäjien tarpeiden mukaan. Pysäköimisalue on tarkoitettu vain lyhytaikaiseen pysähtymiseen ja levähtämiseen. Levähdysalue on tarkoitettu tienkäyttäjien lepoa ja ravitsemista sekä ajoneuvojen huoltoa varten. Vähimmäisvaatimukset täyttävä levähdysalue tarjoaa pysäköimisalueella olevien palvelujen lisäksi enemmän palveluja. Korkeatasoisella alueella (palvelualue) on monipuoliset virkistäytymismahdollisuudet sekä mm. järjestetty polttoainejakelu. Kohteisiin liittyy myös muita kohteita, kuten liikennemerkkejä ja tienvarsikalusteita. Tieto päivittyy Tievelhoon jatkuvasti. Tietoa syntyy investointihankkeista sekä muista pääasiallisesti ELY:jen teettämistä erillisinventoinneista. ELY:t vastaavat tiedon ajantasaisuudesta. Kohdeluokka on versioituva ja kattaa tiet.
-
Pääsääntöisesti kolme-, neljä- ja viisinumeroiset tiet, mittausohjelmassa voi olla mukana myös vilkkaampia teitä, jos ne tulkitaan raskaan liikenteen riskiteiksi. Tiedot tuotetaan keskitetysti VTT:n toimesta maanteiden keskinäisille liittymille. Onnettomuusennusteet tehdään yhdistämällä onnettomuushistorian ja onnettomuusmallien tiedot Tarvan periaatteita noudattaen. Käytännössä ennuste on sama kuin Tarvan nykytilan onnettomuusmäärä ilman toimenpiteitä. Kohdeluokka ei ole versioituva. Kattaa tiet.
-
KUVAUS: Aineisto sisältää Tampereen katulupakohteet kaduilla ja yleisillä alueilla. Kohteet on esitetty kartalla ja niitä voi olla esimerkiksi erilaiset kaivutyöt, nostotyöt, rakennustelineiden sijoittamiset yms. Aineisto pohjautuu Lupapiste palvelussa ylläpidettäviin lupatietoihin. Selitteenä mitä kohteessa tehdään ja kuka, sekä luvan voimassaoloaika. Aineisto esitetään kolmella karttatasolla - Lupapiste katuluvat - Voimassa olevat : Sisältää kohteet joiden lupa-aika ei ole umpeutunut verrattuna nykyhetkeen - Lupapiste katuluvat - Ei voimassa 0-2 vuoteen : Sisältää kohteet joiden lupa-aika on umpeutunut maksimissaan kahden vuoden aikana nykyhetkestä. - Lupapiste katuluvat - Ei voimassa yli kahteen vuoteen : Sisältää kohteet joiden lupa-aika on umpeutunut yli kaksi vuotta sitten nykyhetkestä. sisältää pikavalikon GEOMETRIA: Aineisto on koonti piste-, viiva- ja aluegeometrioista SAATAVUUS: Aineisto on saatavilla kirjautuneille käyttäjille Tampereen kaupungin PostgreSQL-tietokannasta, tai WFS/WMS rajapinnalta JULKISUUS: Ei-julkinen TIETOSUOJA: Aineistoon liittyy tietosuojakysymyksiä KENTÄT: fid: tamperedb tietokannan pääavain kenttä id: lupapisteen lupanumero esim. LP-837-2023-03626 linkki_lupapisteeseen: linkki kyseiseen lupaan lupapisteessä. kuntakoodi: 837=Tampere luvanhakija yritys: Luvanhakijan yritys urakoitsija_y_tunnus: Urakoitsijan y-tunnus urakoitsija_email: urakoitsijan sähköpostiosoite urakoitsija_puhelin: urakoitsijan puhelinnumero urakoitsija_postinumero: urakoitsijan postinumero urakoitsija_osoite: urakoitsijan osoite urakoitsija_nimi: urakoitsijan nimi lupaaika_alkaa: Lupa-aika alkaa lupaaika_loppuu: Lupa-aika loppuu toimenpideteksti: Vapaakuvaus toimenpiteestä toimenpiteen_tarkenne: Toimenpiteen tarkenne esim. kayttolupa toimenpiteen_tyyppi: ya-kayttolupa-muu-tyomaakaytto toimenpiteen_nimi: Muu yleisen alueen työmaakäyttö lupatyyppi: YA organization: 837-YA AINEISTOSTA VASTAAVA TAHO: Tampereen kaupunki, katutilavalvonta (sisältö) / paikkatietoyksikkö (tekninen ylläpito)
-
Korjausluokan määräytymisessä otetaan huomioon tien yleinen standardi, raskaan liikenteen määrä, liikenteen määrän poikkeamat yhteysvälillä, liikenteen luonne ja sen edellyttämät tarpeet, tien talvihoitoluokka ja vallitseva nopeusrajoitus sekä tien merkittävyys. Sorateiden siltojen kohdilla olevat päällystetyt osuudet ja alkuosien "tumpit", "lipat" luokitellaan pääsääntöisesti luokkaan PK3. Pyrkimyksenä on, että yhtenäisillä tiejaksoilla on myös yhtenäinen korjausluokka. Ramppien korjausluokka määräytyy päätien mukaan. Päällysteiden korjausluokat määräytyvät julkaisun "Päällystettyjen teiden korjauksen toimintalinjat" määritysten mukaisesti (kohta 2.2.2): https://www.ely-keskus.fi/documents/10191/56469/P%C3%A4%C3%A4llystettyjen+teiden+korjauksen+toimintalinjat.pdf/dfcf772a-e1cc-7d93-170b-8221c8aad077?t=1652454250354 Päällysteen korjausluokat ovat ns. jatkuvasti voimassa olevia eli niitä ei määritetä joka vuosi erikseen. Luokkiin voidaan tehdä kuitenkin tarkistuksia tarpeen vaatiessa jos ympäristössä esim. rakennetaan tai parannetaan tietä tai liikenne oleellisesti muuttuu. ELY:t vastaavat tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa päällystetyt tiet ja rampit (pois lukien kadut ja kävely- ja pyöräilyväylät).
-
Varasto- ja kuormausalueilla tarkoitetaan tässä teiden varrella sijaitsevia lyhyt- tai pitkäaikaiseen puun varastointiin tarkoitettuja alueita. HE 17/2004, eli alkuperäisen maantelain yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että Tiehen kuuluvat varastoalueet palvelisivat ennen kaikkea tienpitoa, mutta erityistapauksissa voitaisiin osoittaa alueita esimerkiksi puutavaran välivarastointiin ja kuormaukseen. Tietoa syntyy suunnittelussa, rakentamisessa ja kunnossapidossa. ELY:t vastaavat tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka on versioituva ja kattaa tiet.
Paikkatietohakemisto