From 1 - 10 / 167
  • Portaalit ovat ajoradan yläpuolelle ulottuvia pylväsrakenteita, joiden avulla kannatetaan opastustauluja, muita liikennemerkkejä, liikennevaloja ja valaisimia. Tievelhossa hallitaan portaalien rakenteellisia ja toiminnallisia ominaisuustietoja sekä niihin liittyviä kunto-, toimenpide- ja hallinnollisia tietoja. Tieto päivittyy Tievelhoon jatkuvasti. Tietoa syntyy maanteiden hoitourakoista, investointihankkeista sekä muista pääasiallisesti ELY:jen teettämistä erillisinventoinneista. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit.

  • Categories  

    Maakuntakaavojen tuulivoimamerkinnät on kooste maakuntakaavojen voimassa olevista tv-merkinnöistä. Kooste perustuu yhtenäisiin HAME-tietomallin mukaisiin maakuntakaavojen yhdistelmiin. Maakuntien maakuntakaavojen HAME-yhdistelmät koostuvat eri aikoina tehdyistä maakunta- ja vaihemaakunta kaavoista kukin liiton alueella. HAME-tietomalliset maakuntakaavayhdistelmät sisältävät kootusti eri kaavojen voimassa olevat kaavamerkinnät. Aineistoon sisältyy kaavamerkintöjä kaikista maakunnista paitsi Etelä-Karjalan maakunta. Etelä-Karjalan maakuntakaavoissa ei ole tuulivoimamerkintöjä. Tietotuote sisältää kaksi karttatasoa (suluissa tekninen nimi): tuulivoima-alueet (kooste_tuulivoima_alue) ja tuulivoimalat pisteinä (kooste_tuulivoima_pisteet). Maakuntakaavojen koosteaineistoja hallinnoi Varsinais-Suomen liitto / Lounaistieto. Aineiston käyttö on maksutonta eikä vaadi autentikointia eli tunnistautumista käyttäjätunnuksen ja salasanan avulla.

  • Portaat ovat paikalla valettavia tai elementtirakenteisia tasonvaihtorakenteita. Tievelhossa hallitaan valtion omistamien portaiden rakenteellisia ja toiminnallisia ominaisuustietoja sekä niihin liittyviä kunto-, toimenpide- ja hallinnollisia tietoja. Kohdeluokassa hallitaan teiden varsilla sekä siltojen yhteydessä olevien portaiden tietoja.

  • Tievelhossa hallitaan alikulkupaikkoja, jotka liittyvät kaikkiin muihin alikulkua rajoittaviin rakenteisiin lukuun ottamatta siltoja ja tunneleita. Siltojen ja tunneleiden alikulkupaikkoja hallitaan Taitorakennerekisterissä. Alikulkupaikan voi aiheuttaa esimerkiksi portaali, liikennevalo-orsi tai ajojohto. Tietoa syntyy suunnittelussa, rakentamisessa ja kunnossapidossa. ELY:t vastaavat tiedon ylläpidosta. Silta-asiantuntijat päivittävät siltoihin ja tunneleihin liittyvät alikulkupaikat taitorakennerekisteriin. ELY:jen tiestötietovastaavat ylläpitävät muihin rakenteisiin liittyviä alikulkupaikkoja. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa kaikki valtion omistamat tieosuudet. Tyyppi: Liikennevalo-orsi Ajojohdot Tunneli Muu alikulkueste Kiertomahdollisuus: 0 = Ei kiertomahdollisuutta 1 = Ramppien kautta normaalin liikenteen mukaisesti 2 = Ajamalla vasten toisen kaistan/ajoradan tai rampin liikennevirtaa 3 = Este vältettävissä pienin järjestelyin, joista on sovittava paikallisen tienpitäjän kanssa 4 = Viereisen silta-aukon kautta 5 = Paikallinen kierto (= kuljettajan näköpiirissä) 6 = Kiertoliittymän oikaisulinja 7 = Vaikeasti kierrettävä puoliportaali 9 = Ei tietoa / selvittämättä Numero: Alikulkupaikan piirikohtainen numerointi

  • TIIVISTELMÄ Karttatasojen tiedot on laskettu Tampereen kaupungin yleiskaavan ilmastovaikutusten arviointimenetelmän työkalulla, jonka ovat toteuttaneet Ubigu Oy, Avoin yhtiö Tietotakomo ja Gispo Oy. Lisätetoja menetelmästä ja työkalusta: https://ilmastovahti.tampere.fi/actions/1.1.1. Ilmastovaikutusten arviointimenetelmän avulla saadaan suunnittelua ja päätöksentekoa tukevaa tietoa sekä nykyisestä että tulevaisuuden vaihtoehtoisten kasvu- ja kehitysskenaarioiden päästö- ja hiilinieluvaikutuksista. Menetelmää ja työkalua on käytetty yleiskaavoituksen, asemakaavoituksen ja Tampereen seudun ilmastovaikutusten arvioinnissa, Tampereen Oskari-karttapalveluun on viety sekä nykyrakenteen seuranta-aineistoa että tulevaisuuden päästöarviointia tukevaa tietoa. KATTAVUUS; PÄIVITYS; LUOTETTAVUUS Tampereen Oskarissa on esitetty ilmastovaikutusten arviointitietoa Tampereen kantakaupungin alueelta (ja rajoitetummin Pohjois-Tampereelta). Aineistoa päivitetään Oskariin Tampereen kaupungin sisäisten tarpeiden mukaan ja on hyvä huomata, että Tampereen sisäisesti käytetään pääosin muita aineistoja. Nykytilanteen CO2-päästöarviot perustuvat mm. kaupungin väestö- ja rakennusaineistoon sekä SYKE:n YKR-työpaikkaruutuaineistoon. SAATAVUUS; JULKISUUS Karttatasot ovat julkisesti esillä ja katseltavissa Tampereen kaupungin Oskari-karttapalvelussa. YHTEYSTAHO Tampereen yleiskaavoitus (yleiskaavoitus@tampere.fi) TIETOKENTÄT Muun muassa seuraavia kussakin ruudussa: sum_yhteensa_tco2: Yhdyskuntarakenteen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) sum_liikenne_tco2: Liikenteen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) sum_lammonsaato_tco2: Rakennusten lämmityksen ja jäähdytyksen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) sum_sahko_tco2: Rakennusten sähkönkäytön aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) sum_rakentaminen_tco2: Rakentamisen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) liikenne_hlo_tco2: Henkilöliikenteen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) liikenne_tv_tco2: Teollisuuden ja varastojen liikenteen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) liikenne_palv_tco2: Palveluiden liikenteen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) tilat_vesi_tco2: Rakennusten veden lämmityksen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) tilat_lammitys_tco2: Rakennusten lämmityksen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) tilat_jaahdytys_tco2: Rakennusten jäähdytyksen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) sahko_kiinteistot_tco2: Kiinteistöjen sähkön käytön aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) sahko_kotitaloudet_tco2: Kotitalouksien sähkön käytön aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) sahko_palv_tco2: Palveluiden sähkön käytön aiheuttamat kokonaispäästöt, pois lukien mm. lämmityksen ja jäähdytyksen sähkönkäyttö (tCO2-ekv) sahko_tv_tco2:Teollisuuden- ja varastojen sähkön käytön, pois lukien mm. lämmityksen ja jäähdytyksen sähkönkäyttö, aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) rak_uudis_tco2: Uudisrakentamisen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) rak_korjaussaneeraus_tco2: Korjausrakentamisen ja saneerausten aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) rak_purku_tco2: Rakennusten purkamisen aiheuttamat kokonaispäästöt (tCO2-ekv) sum_vaesto: Väestö raportointivuonna ruudussa. xyind: Ruudun x- ja y-koordinaatit yhteenliimattuina (ETRS-TM35FIN)

  • Pylväät ovat liikennemerkkien tai liikennevalojen pystytysrakenteita. Jokainen pylväs muodostaa Velhossa oman objektinsa. Tievelhossa hallitaan valtion omistamien pylväiden rakenteellisia ja toiminnallisia ominaisuustietoja sekä niihin liittyviä kunto-, toimenpide- ja hallinnollisia tietoja. Tieto päivittyy Tievelhoon jatkuvasti. Tietoa syntyy maanteiden hoitourakoista, investointihankkeista sekä muista pääasiallisesti ELY:jen teettämistä erillisinventoinneista. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet, rampit sekä kävelyn ja pyöräilynväylät.

  • Tienvarsikalusteilla tarkoitetaan Väyläviraston ja muiden toimijoiden ylläpitämiä levähdys- ja pysäköimisalueiden sekä lauttapaikkojen pöytiä, istuimia, katoksia, opastuskarttoja, käymälöitä, leikkivälineitä ja jäteastioita sekä linja-autopysäkkien katoksia, pyörätelineitä sekä muita vastaavia rakennelmia ja varusteita. Jokainen kalustetyyppi muodostaa Velhossa oman objektinsa, jonka lisäksi voidaan antaa varusteiden lukumäärä mikäli kyseessä on varusteryhmä. Tievelhossa hallitaan tienvarsikalusteiden rakenteellisia ja toiminnallisia ominaisuustietoja sekä aitoihin liittyviä kunto-, toimenpide- ja hallinnollisia tietoja. Tieto päivittyy Tievelhoon jatkuvasti. Tietoa syntyy maanteiden hoitourakoista, investointihankkeista sekä muista pääasiallisesti ELY:jen teettämistä erillisinventoinneista. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit.

  • Liikenneviheralueella sijaitseva, erityisiä hoitotoimenpiteitä vaativa ja hoidollisesti yhtenäinen alue, joka koostuu yhdestä tai useammasta viherhoitokuviosta. Viherhoitoalue muodostetaan inventoinnin yhteydessä. Viherhoitoalueen muodostamisen lähtökohtana on koota viherhoitokuviot hoidollisesti ja toiminnallisesti yhtenäisiksi alueiksi, mikä määrittää myös jonkin verran viherhoitoalueiden kokoa. Tieto syntyy suunnittelussa, rakentamisessa ja kunnossapidossa ja sen päivitys on jatkuvaa. ELY:t vastaa tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka on versioituva. https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2023-6_maanteiden_vihertieto_web.pdf https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2023-5_viherrakentaminen_web.pdf

  • Linjaosuuksilla riski tarkoittaa ennustettua onnettomuuksien ja kuolemien määrää 100 miljardia ajoneuvokilometrejä kohti. Tiedot tuotetaan keskitetysti VTT:n toimesta pääpiirteissään TARVAn homogeenisten jaksojen jaolla. Onnettomuusennusteet tehdään yhdistämällä onnettomuushistorian ja onnettomuusmallien tiedot Tarvan periaatteita noudattaen. Käytännössä ennuste on sama kuin Tarvan nykytilan onnettomuusmäärä ilman toimenpiteitä. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa kaikki tiet.

  • Kohdeluokassa hallitaan tietoja katujen, kaavateiden tai yksityisteiden liittymistä. Katu- ja yksityistieliittymien osalta tulee hakea siihen liittyvä rakennuslupa. Rakennuslupa käsitellään ELY:jen TILU järjestelmässä. Itse rakentaminen tapahtuu yksityisen henkilön tai kunnan toimesta. Tietoa syntyy rakentamisen yhteydessä. Hoidon urakoissa on velvollisuus seurata rakentamista sekä toimittaa tieto toteutuneesta rakentamisesta Tievelhoon. Tietoa syntyy myös ELY:jen teettämissä erillisinventoinneissa, jolloin ELY:t ovat vastuussa tiedon toimittamisessa Tievelhoon. Tiedon päivityksen yhteydessä on tärkeä, että luodaan yhteys katu- ja yksityistieliittymälupaan, jos se Tievelhossa on. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet sekä kävelyn ja pyöräilynväylät. Päällyste: 1 = Kesto 2 = Kevyt 3 = Soratien pintaus (SOP) 4 = Sora Päällysteen ulottuminen (m) liittymän suuntaan: 0 = Ei päällystettyä lippaa 1-8 = Lipan pituus 1 - 8 metriä 9 = Päällystettä 9 metriä tai enemmän