From 1 - 10 / 83
  • Kohdeluokka viittaa hallinnollisilla päätöksillä määrättyihin nopeusrajoituksiin. Suomen kaikilla teillä on nopeusrajoitus. Kohdeluokka ei ota kantaa yleisiin nopeusrajoituksiin, sillä niistä on asetus suoraan tieliikennelain 9 §:ssä. Kaikki nopeusrajoituspäätökset tulee viedä myös ELY:jen asianhallinta USPA -järjestelmään. Liikennemerkeistä johdettua nopeusrajoitustietoa ylläpidetään Digiroad -järjestelmässä. Päätös voi sisältää useita tieosuuksia, jotka sisältyvät yksittäiseen päätökseen. Talvinopeusrajoitukset: - Kirjataan talvinopeusrajoituspäätökseen ainoastaan ne osuudet, joissa nopeusrajoitus lasketaan talven ajaksi. - Nopeusrajoituspäätös on tietasoinen ja puolikohtainen. Kohdeluokkaan kirjataan kaikki nopeusrajoituspäätökset. Päätöksiä ei lakkauteta. Paikalliset ELY-keskukset tekevät päätöksen nopeusrajoituksista. ELY:t vastaavat tiedon päivittämisestä. Kattaa kaikki valtion omistamat tieosuudet. Kohdeluokan tieto perustuu nopeusrajoituspäätöksiin. Kohdeluokalle tallennetaan aina suurin sallittu nopeus.

  • Hallinnolliset päätökset eläinvaroituksista. Kerrotaan eläimistä varoittavien merkkien rajaamat tieosuudet. Tyyppinä joko hirvi-, poro- tai peuravaroitusalue. ELY-keskukset vastaavat päätöksistä. Hallinnolliset päätökset synnyttävät tiedon päivitystarpeen. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit

  • Pintaukset ovat sidotulle tai sitomattomalle alustalle liimattavia kiviaineskerroksia. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tieto syntyy investointihankkeilla. Tiedot saadaan suunnitelmista tai urakoitsijoilta. Tietojen päivitys on jatkuvaa. Kohdeluokka ei ole versioituva.

  • Ajoradasta reunaviivalla erotettu tien pituussuuntainen osa. Piennar jaetaan päällystettyyn pientareeseen ja murskepintaiseen tukipientareeseen. Pientareen tarkoituksena on tukea ajorataa, lisätä ajoturvallisuutta ja tien välityskykyä sekä toimia tilapäisenä pysäköimistilana rikkoutuneille ajoneuvoille. Piennar toimii tarvittaessa myös jalankulku- ja pyöräliikenteen käytössä olevana tien osana. Jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän päällysteen viereinen murskepintainen tienosa tulkitaan tukipientareeksi, jonka leveys on yleensä 0,25 m. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Osa tiedoista tuotetaan erillisinvestointien ja -hankkeiden (Geoviite) kautta. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa tiet, rampit sekä jalankulku ja pyöräilynväylät.

  • Kohdeluokassa hallitaan tietoja Väyläviraston ja ELY-keskusten tekemistä palvelusopimuksista. Palvelusopimuksissa määritellään tienpitoon liittyvien tehtävien toteuttamista. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tieto syntyy päätöksissä ja sopimuksissa ja päivitetään niiden aiheuttaman tietotarpeen perusteella. Kohdeluokka on versioituva. Velhon aineistojen ominaisuustietokuvaukset löytyvät täältä: https://ohje.velho.vaylapilvi.fi/tietokuvaus/#Ominaisuustietokuvaukset.

  • Rumpuputket ovat kuivatusrakenteita, joiden tarkoitus on johtaa avo-ojien ja vesistöjen pintavedet tien, kadun, sillan tai vesistöpenkereen alitse. Rummuiksi luetaan kaikki halkaisijaltaan alle 2000mm:n rummut. Tätä suuremmat ovat siltarumpuja eikä niitä hallita velhossa. Jos vierekkäin on kaksi rumpua (tuplarumpu), molemmat ovat Velhossa oma objektinsa. Rummut mallinnetaan Tievelhossa pistemäisinä objekteina. Tievelhossa hallitaan rumpujen rakenteellisia ja toiminnallisia ominaisuustietoja sekä niihin liittyviä kunto-, toimenpide- ja hallinnollisia tietoja. Tieto päivittyy Tievelhoon jatkuvasti. Tietoa syntyy maanteiden hoitourakoista, inventointihankkeista ja muista pääosin ELY:jen teettämistä erillisinventoinneista kuten kuivatusinventoinnit. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet, rampit sekä kävelyn ja pyöräilynväylät.

  • TERN-tieverkko (engl. Trans-European Road Network, TERN) on Euroopan unionin määrittelemä päätieverkko ja osa TEN-liikenneverkkoja (engl. Trans-European Networks). Usein puhutaankin myös TEN-tieverkoista. TERN-tieverkko (engl. Trans-European Road Network, TERN) on Euroopan unionin määrittelemä päätieverkko ja osa TEN-liikenneverkkoja (engl. Trans-European Networks). Usein puhutaankin myös TEN-tieverkoista. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit. TERN-verkon luokka: 1= ydinverkkokäytävä 2= ydinverkko 3= laajin Ternverkko

  • Tiealueen reunassa sivu- tai reunaojan, (tien tai vallin) ulkoluiskan tai, jos niitä ei ole, sisäluiskan takana oleva tiealueeseen kuuluva alue. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Osa tiedoista tuotetaan erillisinvestointien ja -hankkeiden (Geoviite) kautta. Kohdeluokka ei ole versioituva. Kattavuus: Tiet.

  • Kohdeluokka viittaa hallinnollisilla päätöksillä määrättyihin nopeusrajoituksiin. Suomen kaikilla teillä on nopeusrajoitus. Kohdeluokka ei ota kantaa yleisiin nopeusrajoituksiin, sillä niistä on asetus suoraan tieliikennelain 9 §:ssä. Kaikki nopeusrajoituspäätökset tulee viedä myös ELY:jen asianhallinta USPA -järjestelmään. Liikennemerkeistä johdettua nopeusrajoitustietoa ylläpidetään Digiroad -järjestelmässä. Päätös voi sisältää useita tieosuuksia, jotka sisältyvät yksittäiseen päätökseen. Talvinopeusrajoitukset: - Kirjataan talvinopeusrajoituspäätökseen ainoastaan ne osuudet, joissa nopeusrajoitus lasketaan talven ajaksi. - Nopeusrajoituspäätös on tietasoinen ja puolikohtainen. Kohdeluokkaan kirjataan kaikki nopeusrajoituspäätökset. Päätöksiä ei lakkauteta. Paikalliset ELY-keskukset tekevät päätöksen nopeusrajoituksista. ELY:t vastaavat tiedon päivittämisestä. Kattaa kaikki valtion omistamat tieosuudet. Kohdeluokan tieto perustuu nopeusrajoituspäätöksiin. Kohdeluokalle tallennetaan aina suurin sallittu nopeus.

  • Kasvillisuusrakenteiden tarkoituksena on edistää rakennetun ympäristön viihtyisyyttä sekä sitoa niiden kasvualustana toimivaa pintamaata. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tieto syntyy investointihankkeilla. Tiedot saadaan suunnitelmista tai urakoitsijoilta. Tietojen päivitys on jatkuvaa. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet, rampit sekä kävelyn ja pyöräilynväylät.