daily
Type of resources
Available actions
Topics
Provided by
Years
Formats
Representation types
Update frequencies
status
-
Varasto- ja kuormausalueilla tarkoitetaan tässä teiden varrella sijaitsevia lyhyt- tai pitkäaikaiseen puun varastointiin tarkoitettuja alueita. HE 17/2004, eli alkuperäisen maantelain yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että Tiehen kuuluvat varastoalueet palvelisivat ennen kaikkea tienpitoa, mutta erityistapauksissa voitaisiin osoittaa alueita esimerkiksi puutavaran välivarastointiin ja kuormaukseen. Tietoa syntyy suunnittelussa, rakentamisessa ja kunnossapidossa. ELY:t vastaavat tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka on versioituva ja kattaa tiet.
-
Kohdeluokalle viedään tieto niiden tieosuuksien pituus, joilla näkemäpituus ylittää 150 metriä summataan yhteen ja lasketaan montako prosenttia summa on tieosan koko pituudesta. Vastaavasti lasketaan 300 ja 460 metriä ylittävien näkemien prosenttiosuudet. Varsinaiset mittaustulokset löytyvät kohdeluokasta Näkemäpituus. Tieto syntyy tiehankkeiden valmistumisen yhteydessä tai nopeusrajoitusten muuttuessa. Osa määrittelyistä tehdään erillisinventoinneilla. Tietojen päivitys hoidetaan keskitetysti. Päätiet ja seututiet ylläpidetään kattavasti, muut tiet vain ELY:n erikoistarpeiden mukaan. 2- ajorataisilla teillä tietoja ei ylläpidetä. Kohdeluokka ei ole versioituva. Kattaa tiet.
-
Kertoo päällysteen paksuuden (ei vain kulutuskerroksen) tierakenteessa. Tuotetaan tietoa rakenteellisen kuntoindeksin (RKI) tarpeisiin. Mittaukset tehdään muutaman vuoden välein. Vuosittain karkeasti 25 tkm mittauksia, joista noin puolet PK1+PK2 verkolle ja loput PK3, ei ramppeja tai kävely- ja pyöräteitä. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa pääsääntöisesti kolme-, neljä- ja viisinumeroiset tiet, mittausohjelmassa voi olla mukana myös vilkkaampia teitä, jos ne tulkitaan raskaan liikenteen riskiteiksi.
-
Kelirikkorajoituksella tarkoitetaan Tievelhossa kelirikon vaivaamalle tiestölle asetettua painorajoitusta. Tällä estetään teiden liiallinen vaurioituminen raskaan liikenteen vaikutuksesta ja turvataan kulkukelpoisuus välttämättömille kuljetuksille. Yleisimmin käytetään 12 tonnin painorajoitusta, poikkeustapauksissa 4 tonnin rajoitusta. Painorajoitukset eivät koske elintärkeiksi katsottuja kuljetuksia. Elintärkeäksi katsottavia kuljetuksia ovat mm: - Hälytysajoneuvo - Tienpitoajoneuvo - Linja-auto ja kirjastoauto reittiliikenteessä - Työmatkaliikenne (työmatka raskaalla ajoneuvolla työkohteeseen ilman kuormaa) - Maidonkuljetus - Energiavoimaloiden päivittäisen toiminnan kannalta säännölliset ja välttämättömät turve-, energiapuukuljetukset ja vastaavat - Teuraseläinten kuljetus - Kevätkylvöihin liittyvien raskaiden maatalouskoneiden siirrot sekä siemenviljan ja lannoitteiden ym. kuljetus maatilan ja peltojen välillä - Eläinrehun ja kuiviketurpeen kuljetus (silloin, kun kulutus suhteessa varastotilojen kokoon ei anna mahdollisuutta kuljetusten ennakointiin) - Talousjätteiden keräily (kunnan järjestämä, lakiin perustuva ja sovitun aikataulun mukaan toimiva) - Tilakohtainen lietelannan ajo - Päivittäistavarakuljetus kauppaan - Myymäläauto Jokainen kelirikkopäätös tulee viedä ELY:jen asianhallintajärjestelmään, josta se siirtyy automaattisesti järjestelmien välisen integraation kautta Tievelhoon. Yhteen päätökseen voi lisätä vain yhden tieosavälin, joka on yhden tienumeron sisällä. Kohdeluokka on versioituva. Kattavuus: Tiet.
-
ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tieto syntyy investointihankkeilla. Tiedot saadaan suunnitelmista tai urakoitsijoilta. Tietojen päivitys on jatkuvaa. Kohdeluokka on versioituva.
-
Tienvarsikalusteilla tarkoitetaan Väyläviraston ja muiden toimijoiden ylläpitämiä levähdys- ja pysäköimisalueiden sekä lauttapaikkojen pöytiä, istuimia, katoksia, opastuskarttoja, käymälöitä, leikkivälineitä ja jäteastioita sekä linja-autopysäkkien katoksia, pyörätelineitä sekä muita vastaavia rakennelmia ja varusteita. Jokainen kalustetyyppi muodostaa Velhossa oman objektinsa, jonka lisäksi voidaan antaa varusteiden lukumäärä mikäli kyseessä on varusteryhmä. Tievelhossa hallitaan tienvarsikalusteiden rakenteellisia ja toiminnallisia ominaisuustietoja sekä niihin liittyviä kunto-, toimenpide- ja hallinnollisia tietoja. Tieto päivittyy Tievelhoon jatkuvasti. Tietoa syntyy maanteiden hoitourakoista, investointihankkeista sekä muista pääasiallisesti ELY:jen teettämistä erillisinventoinneista. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit.
-
Suoja-alueelle rakentaminen vaatii maantielain mukaisen poikkeamispäätöksen. Maantien välittömässä läheisyydessä rakentamista on rajoitettu ennen kaikkea liikenneturvallisuussyistä ja toisaalta maantieltä tulevien asumisviihtyisyyttä alentavien vaikutusten takia. ELY-keskus voi hakemuksesta erityisestä syystä sallia rakentamisen maantien suoja-alueella, jos rakentamisesta tai rakennuksen, rakennelman tai laitteen käytöstä ei aiheudu vaaraa liikenneturvallisuudelle tai haittaa tienpidolle.ELY-keskusten keskitetty lupapalvelu myöntää opasteisiin liittyvät luvat. Tieto päivitetään lupapäätöksen aiheuttaman tarpeen perusteella. Tieto ylläpidetään keskitetysti. Tievelhoon tallennetaan ainoastaan myönnettyjä lupia. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit.
-
Kohdeluokka sisältää pistemäisiä vaurioita, jotka liittyvät tiealueen poikkileikkauksen eri osiin. Ojan-pohja voi olla tukossa tai kaistalla/pientareella voi olla päällysteeseen liittyviä vaurioita. Tieto päivittyy Tievelhoon jatkuvasti. Tietoa syntyy maanteiden hoitourakoista sekä muista pääasiallisesti ELY:jen teettämistä erillisinventoinneista. Kohdeluokka on versioituva.
-
Pyörätieltä tuleville polkupyöräilijöille ja mopoilijoille ajoradan tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettu, tiemerkinnällä osoitettu tien osa. Tietoa syntyy suunnittelussa, rakentamisessa ja kunnossapidossa. ELY:t vastaa tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet ja rampit. Tiemerkintöjen suunnitteluohje: https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2020-30_tiemerkintojen_suunnittelu_web.pdf
-
Pintaukset ovat sidotulle tai sitomattomalle alustalle liimattavia kiviaineskerroksia. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tieto syntyy investointihankkeilla. Tiedot saadaan suunnitelmista tai urakoitsijoilta. Tietojen päivitys on jatkuvaa. Kohdeluokka ei ole versioituva.
Paikkatietohakemisto