daily
Type of resources
Available actions
Topics
Provided by
Years
Formats
Representation types
Update frequencies
status
-
Tienvarsimainoksella tarkoitetaan tien varteen sijoitettua mainosta, ilmoitusta, julistetta tai muuta sellaista laitetta tai rakennelmaa, jonka kuva- tai tekstimuotoinen informaatio on tarkoitettu pääasiallisesti tienkäyttäjän nähtäväksi (pois lukien viralliset liikennemerkit). Kohdeluokkaan kirjataan vain fyysiset tienvarsimainokset, mainoksiin liittyvät luvat ylläpidetään omassa kohdeluokassaan rajoitukset ja päätökset tietokokonaisuudessa. Tievelhossa hallitaan tienvarsimainoksien rakenteellisia ja toiminnallisia ominaisuustietoja sekä niihin liittyviä kunto-, toimenpide- ja hallinnollisia tietoja. Tieto päivittyy Tievelhoon päätöksien, lupien ja ilmoituksien tuloksena ja päivitetään näiden perusteella syntyneestä tietotarpeesta.
-
Tieto kuvaa tieosuuden tiealueenpoikkileikkaus suuntaista rakennetta ja sen toiminnallista tarkoitusta. Mikäli tiellä on useita toiminnallisia käyttötarkoituksia, voidaan kirjata niistä tärkein kenttään Väylän luonne ja toissijainen käyttötarkoitus kenttään Väylän luonteen tarkenne. Tieto kirjataan kaikille tieosoitteellisille maanteille tie- ja rakennussuunnitelmia hyödyntäen.
-
Kaksiajorataisen tien sisäpientareiden tai, jos niitä ei ole, tiemerkintöjen välinen alue, joka erottaa vastakkaisiin suuntiin kulkevat liikennevirrat toisistaan. Poikkeuksena ovat tieosuudet, joiden väylän luonne on "Yksiajoratainen tie" ja väylän luonteen tarkenne "Kaksikaistainen keskialueellinen tai keskikaiteellinen tieosuus (1+1)", "Keskikaiteellinen ohituskaista tai ohituskaistapari (1+2/2+1)" tai "Keskikaiteellinen ohituskaista (2+2)". Tällaisissa tapauksissa tien keskellä oleva alue on Keskialue. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Osa tiedoista tuotetaan erillisinvestointien ja -hankkeiden kautta.
-
Päällystystyöaineistoissa esitetään päällystyskaudelle suunniteltuja sekä toteutettuja päällystyskohteita. Aineistojen attribuuteissa esitetään päällystystyön ajankohta, nimi sekä sijaintiin liittyviä tietoja. Aineistoja on vuodesta 2024 alkaen. Päällystyskohteet on luokiteltu eri vuositasoille attribuutin "Kohteen tarkentuva aloituspäivä" perusteella. Jos kohteella ei ole kyseistä tietoa, kohde on luokiteltu vuositasolle sen perusteella, milloin kohdetta on viimeksi muokattu lähdejärjestelmässä eli attribuutin "Tiedon viimeisin muokkaus" perusteella. Tiedot päivittyvät joka päivä. Päällystystöistä on tarjolla seuraavat aineistot: - Maanteiden päällystystyöt 2024 - Maanteiden päällystystyöt 2025 - Kävely- ja pyöräilyväylien päällystystyöt 2024 - Kävely- ja pyöräilyväylien päällystystyöt 2025 HUOM! Vuoden alussa meneillään olevaan vuoteen liittyvät tasot saattavat näyttää vielä tyhjiltä, sillä kesän suunniteltuja päällystystöitä ei ole vielä viety lähdejärjestelmiin. Väyläviraston WMS-rajapinnassa maanteiden päällystystyöt on visualisoitu tieluokkien mukaan (valtatiet, kantatiet, seututiet, jne.).
-
Kertoo päällysteen paksuuden (ei vain kulutuskerroksen) tierakenteessa. Tuotetaan tietoa rakenteellisen kuntoindeksin (RKI) tarpeisiin. Mittaukset tehdään muutaman vuoden välein. Vuosittain karkeasti 25 tkm mittauksia, joista noin puolet PK1+PK2 verkolle ja loput PK3, ei ramppeja tai kävely- ja pyöräteitä. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa pääsääntöisesti kolme-, neljä- ja viisinumeroiset tiet, mittausohjelmassa voi olla mukana myös vilkkaampia teitä, jos ne tulkitaan raskaan liikenteen riskiteiksi.
-
Kohdeluokka sisältää kadunpitopäätöksiä ja tiesuunnitelmaan liittyviä maantien muuttamisia yksityistieksi ja kadun muuttamisia maantieksi. Kadunpitopäätös on kunnan tekemä päätös hallinnollisen luokituksen muutoksesta, jossa katu muuttuu maantieksi. Tätä edeltää tiesuunnitteluprosessi, johon kadunpitopäätös perustuu. Maantie lakkautetaan ja muutetaan yksityistieksi tiesuunnitelmalla. LVM:n ratkaisu toiminnallisesta luokasta määrittelee maantien muuttumisen kaduksi. ELY-keskus vastaa tiedon päivittäminen Tievelhoon. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet, lautat ja kadut.
-
Varasto- ja kuormausalueilla tarkoitetaan tässä teiden varrella sijaitsevia lyhyt- tai pitkäaikaiseen puun varastointiin tarkoitettuja alueita. HE 17/2004, eli alkuperäisen maantelain yksityiskohtaisissa perusteluissa todetaan, että Tiehen kuuluvat varastoalueet palvelisivat ennen kaikkea tienpitoa, mutta erityistapauksissa voitaisiin osoittaa alueita esimerkiksi puutavaran välivarastointiin ja kuormaukseen. Tietoa syntyy suunnittelussa, rakentamisessa ja kunnossapidossa. ELY:t vastaavat tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka on versioituva ja kattaa tiet.
-
Kunnossapito jakautuu Tievelhon käsitteissä hoitoon ja korjaukseen. Hoitovastuulla kuvataan kenen vastuulla hoidon järjestäminen on. Hoitovastuuseen voi liittyä myös hoidon tilaaminen. Hoitovastuu on yleisesti tieosuuden omistavalla taholla. Tälle kohdeluokalle kirjataan poikkeavat tai tarkentavat hoitovastuun tiedot/sopimukset. Hoidolla voi olla eri vastuutahot kuin tieosuuden omistaja ja Tievelho mahdollistaa näiden kirjaamisen. Hoitovastuuseen sisältyy Tievelhossa ympärivuotinen hoito, mutta ei rakenteisiin, siltoihin tai päällysteisiin kohdistuvat parannustoimet (pieniä päällystepaikkauksia lukuun ottamatta). Hoitosopimukset käsittävät ne sopimukset, jotka pitävät rakenteen ja laitteet käyttökunnossa tai palauttavat ne käyttökuntoon eri olosuhteissa. Hoitotoimenpiteillä varmistetaan, että kohde toimii suunnitellulla tavalla. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tieto syntyy sopimuksissa, jossa määritellään hoitoon liittyvistä poikkeus järjestelyistä. Kohdeluokka on versioituva. Tieto kattaa tiet, lautat, rampit, polut, kadut, talvitiet sekä kävelyn ja pyöräilynväylät.
-
Talvihoitoluokka määritellään ottaen huomioon tien liikennemäärä (KVL), raskaan liikenteen määrä (KVLrask) ja yhdistelmäajoneuvojen määrä (KVLyhd), sekä toiminnallinen luokka. Hoitoluokkaa Ib / Ic valittaessa on huomioitava, onko tie kesto- vai kevytpäällysteinen sekä ilmasto. Hoitoluokan määräytymisestä on ohjeet talvihoidon toimintalinjoissa. Pyrkimyksenä on yhtenäinen hoitoluokitus, jossa hoitoluokka ei vaihdu liian tiheästi. Ramppien hoitoluokka määräytyy päätien mukaan paitsi hoitoluokassa Ise, jossa rampin hoitoluokka on pääsääntöisesti Is. Palvelualueilla, huoltoaukoilla yms. käytetään hoitoluokkia 11-13. Hoitoluokat määritellään toimintalinjan määritysten mukaisesti. Soratie- ja talvihoitoluokat ovat ns. jatkuvasti voimassa olevia eli ei määritetä joka vuosi erikseen. Hoitoluokat pyritään tekemään yhtenäisesti järkeville tiejaksoille (ei vaihdu koko ajan kvl:n mukaan). Kuitenkin luokkiin voidaan tehdä tarkistuksia tarpeen vaatiessa, jos ympäristössä (esim. rakennetaan tai parannetaan tietä tai liikenne oleellisesti muuttuu). Kuitenkin ennen hoitourakan kilpailutusta (5 vuoden välein) hoitoluokat tarkistetaan ja tehdään tarvittavat muutokset. https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Liikennevirasto/lto_2018-01_talvihoidon_toimintalinjat_web.pdf ELY:t vastaavat tiedon ylläpidosta. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa tiet, rampit sekä kävelyn ja pyöräilynväylät.
-
Sidotut päällysrakenteet ovat asfalttimassasta tms. tehtäviä sidottuja rakennekerroksia, joiden tarkoitus on toimia kestävinä, tiehen kohdistuvat kuormitukset vastaanottavina rakenteina. ELY-keskukset vastaavat tiedon ylläpidosta. Tieto syntyy investointihankkeilla. Tiedot saadaan suunnitelmista tai urakoitsijoilta. Tietojen päivitys on jatkuvaa. Kohdeluokka ei ole versioituva. Tieto kattaa tiet, rampit sekä kävelyn ja pyöräilynväylät.
Paikkatietohakemisto