50d6a799-f441-4351-a977-00bb9a07c8ff
fin
Aineisto
Tampereen kaupunki
tampereenpalvelupiste@tampere.fi
2023-12-19T10:51:00
Tampereen ilmanlaatumallinnus 2013 (NO2-pitoisuus, vrk. ohjearvo)
2014-04-15
1000689
FI
KUVAUS NO2-vuorokausiohjearvoon verrannollinen pitoisuus (=kuukauden toiseksi korkein vrk-arvo). Kk:n toiseksi suurimman vuorokausipitoisuuden ohjearvo on 70 μg/m3. Ohjearvoja sovelletaan maankäytön, liikenteen ja rakentamisen suunnittelussa. Tampereen kaupungin ilmanlaatuselvityksessä 2013 mallinnettiin autoliikenteen, energiantuotannon ja teollisuuden päästöjen yhteisvaikutukset ilmanlaatuun. Päästöjen leviämismallinnuksessa kartalle piirretyt aluejakaumakäyrät osoittavat pitoisuuden, joka voi käyrän sisäpuolisilla alueilla ajoittain ylittyä. Aluejakaumakuvat eivät aina kuitenkaan esitä ajallisesti yhtenäistä tilannetta, vaan pitoisuuksien suurimmat arvot voivat esiintyä eri laskentapisteissä eri ajankohtina vuoden aikana mm. tuulen suunnasta ja sekoitusolosuhteista riippuen. Raportti internet-sivuilla: https://www.tampere.fi/luonto-ja-ymparisto/ymparistonsuojelu/ilmanlaatu#tampereen-ilmanlaatuselvitys-2013
Selvityksessä mallinnettiin myös vuoden 2030 ennustetilanne. Käytetyt lähtötiedot ovat vuodelta 2011. Mallinnus tehtiin AERMOD–mallilla, jossa otetaan huomioon mm. maaston muoto, typenoksidien ilmakemiallinen muutunta ja NO2/NOx suhde päästöissä, sekä taustapitoisuudet tunti- tai vuorokausi-pitoisuuksina. Päästöjen leviämistä ja ulkoilmapitoisuuksien muodostumista tarkasteltiin havaintopistejoukossa 25-200 metrin välein. Taustapitoisuudet on huomioitu Helsingin yliopiston Hyytiälän tutkimusaseman vuosien 2009-2011 mittauksista. Tieliikenteen NOx- ja ajoneuvojen suorille hiukkaspäästöille (PM2.5) on käytetty VTT:n LIPASTO-tietokannan päästökertoimia sekä sovellettu mm. THL:n PILTTI-projektissa esitettyjä katupölyn päästökertoimia (PM10 ja PM2.5). Teollisuuden ja energiantuotannon päästölähteiden lähtötiedot saatiin toiminnanharjoittajilta. Lisätiedot ymparistonsuojelu@tampere.fi
KATTAVUUS; PÄIVITYS; LUOTETTAVUUS Kantakaupunki ja maantie 338 ympäristö. Mallinnus uusitaan noin 10 v. välein.
YLLÄPITOSOVELLUS; KOORDINAATISTOJÄRJESTELMÄ; GEOMETRIA; SAATAVUUS; JULKISUUS Tallennettu MapInfossa. Aineisto tallennetaan ETRS-GK24 (EPSG:3878) tasokoordinaattijärjestelmässä. Aluemuotoista tietoa. Aineisto on saatavilla WFS- ja WMS2-rajapinnoilta, aineisto on tallennettu Oracle-tietokantaan. Julkinen aineisto.
YHTEYSHLÖ Ympäristönsuojeluyksikkö (ymparistonsuojelu@tampere.fi)
POIKKILEIKKAUS Ei ole.
KENTÄT
LUOKITUS >40, >50, >60, >70µg/m3
Tampereen kaupunki
Ympäristönsuojelu
tampereenpalvelupiste@tampere.fi
Ympäristö
Ilmakehän tila
GEMET - INSPIRE themes, version 1.0
2008-06-01
geonetwork.thesaurus.external.theme.inspire-theme
Ei-Inspire
Paikkatietohakemiston asiasanasto
2010-02-03
geonetwork.thesaurus.external.theme.asiasanasto
Viranomaiskäyttöön ilmaiseksi käytettävissä. Kaupualliseen käytöön sopimuksen mukaan.
Rajoitettu kaupungin sisäiseen käyttöön, muu käyttö vaatii lisenssin.
fin
environment
23.54228973388672
24.11850929260254
61.4273681640625
61.83662033081055
https://geodata.tampere.fi/geoserver/ows?service=wfs&version=1.0.0&request=GetCapabilities
Yleistietoa aiheesta tai aineistosta ympärstönsuojelun internet-sivuilta.
Ei tietotuotemäärittelyjen mukainen
2014-04-15
Sääntöjenmukaisuutta ei ole arvioitu.
false
KUVAUS NO2-vuorokausiohjearvoon verrannollinen pitoisuus (=kuukauden toiseksi korkein vrk-arvo). Kk:n toiseksi suurimman vuorokausipitoisuuden ohjearvo on 70 μg/m3. Ohjearvoja sovelletaan maankäytön, liikenteen ja rakentamisen suunnittelussa. Tampereen kaupungin ilmanlaatuselvityksessä 2013 mallinnettiin autoliikenteen, energiantuotannon ja teollisuuden päästöjen yhteisvaikutukset ilmanlaatuun. Päästöjen leviämismallinnuksessa kartalle piirretyt aluejakaumakäyrät osoittavat pitoisuuden, joka voi käyrän sisäpuolisilla alueilla ajoittain ylittyä. Aluejakaumakuvat eivät aina kuitenkaan esitä ajallisesti yhtenäistä tilannetta, vaan pitoisuuksien suurimmat arvot voivat esiintyä eri laskentapisteissä eri ajankohtina vuoden aikana mm. tuulen suunnasta ja sekoitusolosuhteista riippuen. Raportti internet-sivuilla: http://www.tampere.fi/ymparistojaluonto/julkaisutjaselvitykset.html Selvityksessä mallinnettiin myös vuoden 2030 ennustetilanne. Käytetyt lähtötiedot ovat vuodelta 2011. Mallinnus tehtiin AERMOD–mallilla, jossa otetaan huomioon mm. maaston muoto, typenoksidien ilmakemiallinen muutunta ja NO2/NOx suhde päästöissä, sekä taustapitoisuudet tunti- tai vuorokausi-pitoisuuksina. Päästöjen leviämistä ja ulkoilmapitoisuuksien muodostumista tarkasteltiin havaintopistejoukossa 25-200 metrin välein. Taustapitoisuudet on huomioitu Helsingin yliopiston Hyytiälän tutkimusaseman vuosien 2009-2011 mittauksista. Tieliikenteen NOx- ja ajoneuvojen suorille hiukkaspäästöille (PM2.5) on käytetty VTT:n LIPASTO-tietokannan päästökertoimia sekä sovellettu mm. THL:n PILTTI-projektissa esitettyjä katupölyn päästökertoimia (PM10 ja PM2.5). Teollisuuden ja energiantuotannon päästölähteiden lähtötiedot saatiin toiminnanharjoittajilta. Lisätiedot ymparistonsuojelu@tampere.fi
KATTAVUUS; PÄIVITYS; LUOTETTAVUUS Kantakaupunki ja maantie 338 ympäristö. Mallinnus uusitaan noin 10 v. välein.